Toiminnallista oppimista Reykjavikissä

Smart Teachers Play More on alkanut kahden samalla tavalla ajattelevan opettajan, englantilaisen Sarahin ja islantilaisen Cristinan, halusta kehittää opettamisesta leikillisempää ja liikkuvampaa. Kesäkuussa 2023 Reykjavikiin matkasi 70 kurssilaista eri puolilta Eurooppaa kolmelle erille STPM:n järjestämälle kurssille.  

 

 

1. “Positive action is more powerful than positive thinking.” Richard Wiseman 

 

Osallistuin yrityksen nimikkokurssille, Smart Teachers Play More - Yhdistä akateemiset aineet ja kieltenoppiminen leikkimiseen ja liikkumiseen optimoidaksesi oppiminen. STPM-kurssi oli suosittu, meitä oli 30 osallistujaa 8 eri maasta. Kurssin alussa kävimme läpi teoriaa, joka tuki liikkeen ja leikin yhdistämistä opetukseen. Koko kurssin pohja-ajatus on, että liikkeen lisääminen opetukseen nostaa aivojen vireyttä, joka näkyy aivojen lisääntyneenä verenkiertona ja neuronien vapauttamina kemikaaleina, jotka tehostavat tiedonsiirtoa ja edistää neuronien kasvua. Tämä taas lisää keskittymiskykyä ja antaa paremman kyvyn kestää häiriötekijöitä.  

 

Istuimme kaikissa sisällä tapahtuvissa opinnoissa tuoleinemme ringissä, jossa kaikki näkivät toisensa ja keskelle jäi hienosti tilaa erilaisille aktiviteeteille. Aluksi tutustuimme toisiin kurssilaisiin jäänmurtamisleikeillä, joista tässä kaksi: 

 

How do you doodle? -Nelikenttä valkotauluun 

K


äytimme paljon pieniä A4-kokoisia valkotauluja, joihin voi kirjoittaa taulutusseilla ja kirjoitus irtoaa kuivalla liinalla pyyhkimällä. Ensimmäiseksi taulu jaettiin nelikentäksi, johon piirrettiin annetut asiat. Piirustustaito auttoi asiaa, mutta piirustustaidottomuus hauskuutti enemmän. Piirtelyhetken jälkeen kierrettiin etsimässä pareja, joiden kanssa esiteltiin toisillemme piirrokset ja tutustuttiin näin mukavan ohjatusti. Kun on kuva, jota esitellä ja josta kertoa, ujonkin on helppo päästä jutun alkuun oudon ihmisen kanssa.

 

Wind the wool  

Toinen näppärä tutustumisleikki lähti liikkeelle reilun metrin mittaisesta villalangasta. Jokainen sai oman langanpätkänsä islantilaista Lopia ja Sarah kertoi tämän olevan loistava keskittymisapuri nypeltämistä harrastaville oppilaille. Fidgetspinnerit ja muut katseen kiinnittävät härpäkkeet eivät toimi oppimisen apuna, mutta yksinkertaiset luonnonmateriaalit, kuten villalanka tai pikkukivi ovat käsille mukavaa nypellettävää, mutteivat pidä ääntä eivätkä vie koko keskittymistä.  

Metsin pätkä paksua villalankaa, jota käytettiin kuunnellessa hypistelyleluna, jotta jaksaa paremmin keskittyä. Esittelyssä villalankaa kerittiin sormien ympärille rauhallisesti ja samalla kerrottiin ennakolta ohjatut asiat itsestä (mitä opetat, missä opetat, mitä pidät työstäsi). Kun lanka oli kierretty sormien ympärille, oma puheenvuoro oli lopussa. 

 

 

Teimme myös useamman pienen harjoituksen, joiden tavoitteena oli lisätä sosiaalista kanssakäymistä ja yhteistyötaitoja. yseessä oli helppoa matematiikkaa Nokian ikiaikaisesta mato-pelistä sovelletussa leikissä. Englanniksi matopeli vain oli kääntynyt käärmepeliksi: 

 

Snake game 

Kivi-paperi-sakset -idealla pari vastakkain kisaamaan. Sormilla näytetään joku luku (1-5 tai kahden käden pelissä 1-10), joita joko lasketaan yhteen tai kerrotaan. Kumpi vastaajista on nopeampi, voittaa. Häviäjä sanoo kohteliaasti ”onnea voittajalle” johon voittaja vastaa kohteliaasti ”kiitos, oli kiva pelata kanssasi”. Näin opetellaan jo pienestä pitäen kestämään häviämistä ja sanoittamaan tilanne, jossa joskus tunteet kuohahtavat. 

Vuorosanojen jälkeen häviäjä menee voittajan taakse jonoksi ja ottaa tätä hartioista kiinni, näin käärme kasvaa pituutta.  

Kun kaksi pitempää käärmettä kohtaa, vain etummainen joutuu voittajan jonoon, loppuhäntä vapautuu. Näin kukaan ei saa pitkään olla vain jonossa ja ilman varsinaista oppimista. 

Opettaja voi välillä huutaa kaikki vapaaksi, jotta jonoissa seisomiseen ei tuhraannu aikaa. 

 

 

2.WHAT ARE NOW MINUTES? They are 3 – 10 minutes time out, when you practice attention, breathing, relaxation, positivity and gratitude. 

Kurssillamme käytettiin opeuksen toiminnallistamisen vastapainona pysähtymistä, johon viitattiin yleensä sanalla mindfulness. Mindfulness-käsite selitettiin tällä kurssilla tietoisuuden työkaluksi, jolla on tarkoitus saada mieli tauolle arjen automaattiohjauksesta. Samalla kun hetkeksi irrottaudutaan nopeasta ja nopeaa reagointia vaativasta arjesta, on tavoitteena pikkuhiljaa alkaa tietoisesti tutkia ajatuksia, tunteita, haluja ja toimintoja. Taukojen on tarkoitus mahdollistaa tietoinen pysähtyminen, jotta voimme tehdä ​​valintoja, jotka perustuvat nopean reaktiivisuuden sijaan mietittyihin arvoihin. 

Sarah kertoi, että joogan tai mindfulnessin sijaan he olivat alkaneet käyttää rauhoittumishetkistä nimeä ”now minutes”,  ”nyt-hetket”. Jooga ja mindfulnes nostaa osalla ihmisistä vastustuksen pystyyn, sillä he yhdistävät niihin uskonnollisia tai elämänkatsomuksellisia näkemyksiä. Nyt-hetkissä tarkoitus on pysähtyä ja pysäyttää kierroksilla käyvä mielemme, ei yhdistää siihen katsomuksellisia aineksia.  

 

Now minutes step 1 and 2 

Aloitimme ryhmän toiminnan aamuisin ja taukojen jälkeen ”maadoittamalla” itsemme. Eli ryhdikäs istuma-asento, jalat maata vasten, selkä nojaa vasten ja silmät kiinni. Syvää hengitystä nenän kautta, puhalletaan ilma ulos suun kautta. Toistetaan kolmesti.  

Hengityksen pystyi tekemään näkyväksi kukka ja kynttilä -harjoitteella. Kuvittele toiseen käteesi kaunis kukka, jonka tuoksua vedät rauhallisesti sisääsi. Toisella kädellä on kynttilä, jonka liekin puhallat sammuksiin. 

Kun rauhoittuminen alkaa sujua, pistetään silmät kiinni ja hidastetaan hengitystä. Asetetaan toinen käsi rintakehälle, toinen vatsalle ja tunnetaan, missä hengitys on. 

Välillä hengittelimme pitempäänkin silmät kiinni kuulostellen opettajan rauhallisen ja pehmeän puheen ohjaamina miltä tuoli tuntuu, skannaten kehon eri osia, antaen mielen vaeltaa kauemmaskin tai vain ihastellen ja vapauttaen mieleen tulevia ajatuksia.  

Niille, joille silmien kiinni pitäminen ei tunnu luontevalta, annettiin ohjeeksi kiinnittää katse johonkin lähelle lattiaan. Näin voi keskittyä antamatta visuaalisten ärsykkeiden viedä huomiota. 

 

Star fish breathing 

Käsi auki= meritähti. Toisen käden etusormella piirretään hitaasti toisen käden reunaa pitkin. Ylösmennessä sisäänhengitys, alas mennessä uloshengitys. Kädet auttavat pysymään keskittyneenä hengittämiseen. 

 

Breath of joy 

Halataan isosti syli auki ilmaa ja hengitetään äänekkäästi kolme kertaa. Kolmannella kerralla kurotetaan oikein isosti ylös ja lopuksi lysähdetään linkkuun kohti maata ja puhalletaan samalla keuhkot ihan tyhjäksi. 

 

3. Exposure to the natural environment enhances mental and physical health 

Kurssilla käytiin läpi ulkoluokkien hyviä puolia. Altistuminen luonnolliselle ympäristölle parantaa henkilökohtaisia ja sosiaalisia viestintätaitoja, parantaa henkistä terveyttä, parantaa hengellistä, aistillista ja esteettistä tietoisuutta, parantaa fyysistä terveyttä, kehittää kykyämme vahvistaa henkilökohtaista hallintaa ja lisätä herkkyys omalle hyvinvoinnille. 

Teimme pihalla raikkaassa kevätsäässä (Islannissakin kesä oli pari viikkoa tavallista jäljessä) erilaisia harjoitteita, joista tässä pari vinkkiä. 

 

Move to the middle - letters, numbers, flags  

Keskellä kori, jonka ympärillä parin metrin päässä renkaat kotipesänä. Joukkue tekee jonon kotipesään ja ope antaa liikkumistyylin. Tyyliä käyttäen jonon ensimmäinen hakee korista kirjaimen, tuo sen kotipesään ja läpsystä vaihten seuraava lähtee matkaan hakemaan kirjainta. Kun kirjaimia on ehditty hakea sopiva määrä, viheltää ope pelin poikki ja antaa ohjeen, mitä kirjaimilla tehdään. Esim. keksi kirjaimista mahdollisimman monta sanaa, keksi jokaisesta kirjaimesta kolme verbiä jne. 

 

Kokeilimme myös versiota, jossa keskellä korissa oli eri maihin liittyviä faktalauseita (jotka kyvät vain siihen maahan, eivät muihin mukana oleviin valtioihin). Kotipesissä oli jokaisessa eri maan lippu, johon liittyviä lauseita keskeltä piti käydä hakemassa.  

 

      

 

 

Travel modes 

Kun liikutaan paikasta toiseen, käytetään erilaisia liikkumistyylejä; polvia nostaen, jalat peppuun potkaisten, hyppelehtien, takaperin jne. Välillä voidaan heittäytyä ja liikkua kuin apina, lentää kuin lintu tai pomppia kuin sammakko. Yhdesti vaihdoimme rastilta toiselle musiikin mukaan, kappaleina toimvat Walki like Egyptian, Moves like Jagger, moonwalk ja Dancing queen :D 

 

 

Classroom obstacle course:  

1) disconurkka, jossa odosteaan ’on the spot’ eli kumilätkän päällä ja tanssitaan musiikkiin 

2) Heitä noppaa, tee annetut tehtävät nopan silmäluvun määräämiä kertoja (hengitä, hyppää yhdellä jalalla, käy kyykyssä, käytä sormet varpaissa, räpytä silmiä) 

3) Ota korista tehtävälappu 

4) kävele hyppynarujen rajaamaa tietä pitkin seuraavalle rastille 

5) Laita nostettu tehtävälappu oikeaan kohtaan tekstin aukkoja. 

 





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ensimmäiset kurssikokemukset tulivat Islannista

Löydät kurssikokemukset ylhäältä

Akkreditointi saavutettu!