Mindfulness ja meditaatio Alicantessa

Mikä sai meidät valitsemaan kurssin Mindfulness and Meditation? Kaipasimme koulun hektiseen arkeen ideoita nopeasti toteutettaviin rauhoittumishetkiin oppilaiden kanssa. Toivomme, että mahdollisimman monet oppilaat kokevat hyötyvänsä näistä hetkistä ja ottavat niitä käyttöön myös vapaa-ajallaan. 

Smart Teachers Play More -kurssinjärjestäjällä oli kurssivalikoimissaan Mindfulness and Meditation -kurssi sopivasti syyslomamme aikaan 19.10.2024-26.10.2024 Alicantessa. Olimme kuulleet pelkästään myönteistä palautetta kurssinjärjestäjästä luotettavana ja laadukkaana yrityksenä. Niinpä käytimme viikon lomamme lokakuussa kurssittautumalla Espanjassa sekä samalla tankkaamalla auringon lämpöä ja valoa pimenevän talven varalle. Vaikka opiskelimme päivittäin suurimmaksi osaksi sisätiloissa, toteutui osa aamun harjoituksista läheisellä rannalla Välimeren kohinaa kuunnellen. 

Samaan aikaan STPM kurssitti opettajia 11 maasta yhdeksällä eri kurssilla kaikilta kouluasteilta päiväkoti-ikäisistä aikuisiin asti. Kurssiviikolla saimme valita eri kurssien annista mielenkiintomme mukaan. Saimme käytännöllisiä vinkkejä mindfulness ja meditaatio -harjoitusten lisäksi mm. positiiviseen oppimiseen sekä toiminnalliseen oppimiseen liittyen.

MITÄ ON MINDFULNESS JA MEDITAATIO?

Mindfulness -harjoituksilla pyritään kiinnittämään huomio tähän hetkeen, ei menneeseen eikä tulevaan. Sitä kuvataan myös tietoisuuden työkaluksi, jonka avulla pohdimme ja sopeutamme tunteet ja teot paremmin vastaamaan toisiaan.

                   


Meditaation avulla tiedostamme voimavaramme, joita meillä jo on. Liikunnalla treenaamme kehoa, meditaatio -harjoituksilla puolestaan aivoja.





Mindfulness ja meditaatio tukevat toisiaan. Niiden hyötyjä ovat:

- kyky olla läsnä tässä hetkessä

- sisäisen rauhan löytäminen

- "omissa nahoissaan" viihtyminen

- keskittymiskyvyn parantuminen

- onnellisuuden lisääntyminen.

Edellä mainitut asiat puolestaan vaikuttavat myönteisesti kykyymme toimia muiden kanssa sosiaalisissa tilanteissa. Itsetuntemuksen kautta opimme asettamaan myös rajat suhteessa muihin ihmisiin. Tällä on merkittävä vaikutus hyvinvointiimme.


RAUHOITTAVIA HENGITYSHARJOITUKSIA:


Hengitysharjoitukset ovat nopeasti toteutettavia. Harjoituksissa on hyvä hengittää nenän kautta sisään ja ulos. Nenähengitys syventää ja hidastaa hengitystä. Tämä puolestaan aktivoi parasympaattista hermostoa, jolloin kehomme ja mielemme rauhoittuu. Harjoituksia voi tehdä paikasta riippumatta, kun kaipaa mielen ja kehon rauhoittumista. Niitä voi tehdä istuen tai seisten. Ryhmäharjoituksissa piiri on hyvä muodostelma, koska kaikki näkevät toisensa.

Harjoitusten aikana ajatus lähtee helposti harhailemaan, ja se on luonnollista. Ajatusten ankkurointiapuna voi käyttää esim. kuvassa näkyvää kelloa. Kellon ääni toimii muistuttajana tähän hetkeen palaamiseen tärkeydestä.



Oppitunneilla rauhoittavia harjoituksia voidaan tehdä nopeasti ikäluokasta riippumatta. Eri tapoja kannattaa kokeilla useampaan kertaan. Kaikki oppilaat eivät välttämättä ensimmäisillä kerroilla uskaltaudu mukaan harjoituksiin. 

1. Musiikki hengityksen tukena:

- kuuntele musiikkia ja anna hengityksesi virrata musiikin tahtiin, sisään ja ulos

- Spotify -linkki:  Musiikki hengityksen tukena  .


2. Neliöhengitys:


3. Viisi sormea -hengitysharjoitus:


- hengitä sisään ja liu'uta toisen käden etusormea sormi kerrallaan ylös ja alas aloittaen peukalosta

- sisäänhengitys alhaalta sormen päähän liu'uttaessa, uloshengitys sormenpäästä alas mentäessä

- käy läpi kaikki sormet

- toista harjoitusta edestakaisin ja anna hengityksesi auttaa sinua rauhoittumaan.


4. Kukka ja kynttilä -hengitysharjoitus:


- kuvittele mieluisa kukka käteen ja haista sen tuoksua hengittämällä syvästi sisään

- kuvittele kynttilä toiseen käteen ja puhalla se sammuksiin pitkällä uloshengityksellä

- vuorottele näitä muutama kerta.


MUITA RAUHOITTAVIA HARJOITUKSIA:

1. Laske 21:een:

- istutaan ympyrässä ja suljetaan silmät

- luetellaan numeroita yhdestä ylöspäin

- yksi henkilö sanoo kerrallaan

- jos useampi sanoo numeron samanaikaisesti, aloitetaan alusta

- yritetään edetä 21:een asti.


2. Kuuntele kellon ääntä:

- sulje silmät

- ohjaaja soittaa yhden kerran (miellyttävä-äänistä) kelloa, jonka ääni jää hetkeksi kuulumaan

- nosta käsi ylös, kun et enää kuule kellon ääntä

- toistetaan useampaan kertaan.


TOIMINNALLISIA KESKITTYMISTÄ VAATIVIA JA VIREYSTASOA NOSTAVIA HARJOITUKSIA:

1. 1 - 2- 3 -leikki:

-          - parit vastakkain, katsotaan paria silmiin

-          - aluksi pelkästään sanotaan vuorotellen muutaman kerran 1 - 2 - 3, numero kerrallaan

-          - korvataan numero 1 taputuksella:  taputus – 2 – 3

-         -  korvataan numero 2 kyykyllä: taputus – kyykky – 3

-          - korvataan numero 3 kosketuksella päähän: taputus – kyykky – kosketus päähän

-         -  paria voidaan vaihtaa esim. niin, että vain ulkopiiri liikkuu.


2. Kaukosäädin -leikki:

- liiku ohjeen mukaan: 

       - play: normaalivauhtia eteenpäin

        - pikakelaus eteen: nopeasti eteenpäin

        - pikakelaus taakse: nopeasti taaksepäin

        - stop

        - rikki: "sotkuinen" koko kehon liike.


3. Luettele kolmen kertotaulu nollasta 30:een ja takaisin  

Harjoituksen avulla eläydytään sellaisen oppilaan asemaan, jolla on vaikea olla esim. opiskelutilanteessa. Syynä voi olla vaikkapa se, että hänen äidinkielensä on eri kuin tilanteessa käytettävä kieli. Harjoituksen avulla vieraskielinen oppii kieltä ja keskittymistä. Omaa äidinkieltään käyttävä harjoittelee keskittymistä.

Luetellaan pareittain esim. lukujonoa/kertotaulua. Samaa lukujonoa/kertotaulua voi luetella useampaan kertaan. Tehtävän haastavuutta lisätään, jotta sen tekeminen vaatii hyvää keskittymistä. Tavoitteena on katsoa paria silmiin. Tehtävään voi lisätä jonkin liikkeen samalla, kun sanoo luvun. Liike on yksinkertainen, esim. kosketa kädelläsi omaa olkapäätä. Liike pysyy koko ajan samana.


4. Taputa käsiä vastakkain  

Muodostetaan kaksi riviä, parit ovat vastakkain. Jonkin aikaa taputetaan pareittain. Sitten parin vaihto

 -> molemmat oikealle uuden parin luo.

TAPUTA:        - OIKEAT KÄDET VASTAKKAIN

                     - VASEMMAT KÄDET VASTAKKAIN

                     - MOLEMMAT KÄDET VASTAKKAIN

PARIN VAIHTO

TAPUTA:      - OIKEAT KÄDET VASTAKKAIN

                   - VASEMMAT KÄDET VASTAKKAIN

                   - MOLEMMAT KÄDET VASTAKKAIN

                    - OMIA OLKAPÄITÄ KÄDET EDESSÄ RISTISSÄ

PARIN VAIHTO

Jokaisen vaihdon jälkeen tehdään kaikki aiemmat taputukset ja lisätään yksi kerrallaan taputus reisiin, päähän, peppuun jne.

   


5. Liikepari -leikki:

- liikeparit voivat olla esim. kävele & pysähdy, juokse & twistaa, hyppää & mene kyykkyyn
- ryhmä harjoittelee jokaista liikeparia erikseen
- aluksi ohjaaja sanoo:
            - "kävele" - kaikki kävelevät
            - "pysähdy" - kaikki pysähtyvät
- harjoittelun jälkeen lisätään vaativuutta ja käskyllä tarkoitetaankin liikeparin toista liikettä:
            - ohjaaja sanoo:
            - "pysähdy" - kaikki kävelevät
            - " kävele" - kaikki pysähtyvät
- kun leikki sujuu, lisätään uusi liikepari, jota harjoitellaan ensi oikeassa merkityksessä, sitten vaihtaen käskyn merkitystä.

KUVATAIDEKUDONTANA KENTE -KANKAAN SUUNNITTELU:

Luova toiminta ja tekeminen yhdistää vasemman ja oikean aivopuoliskon ja pakottaa ne toimimaan yhdessä. Kuvataiteiden ja käsitöiden tekemisen monipuoliset hyödyt selviävät hyvin alla olevasta kuvasta.


Kurssilla suunnittelimme oman Kente -kankaan ja koimme luomisen iloa sekä lopputuloksen arvostusta ja huomioimista. Tapa tarkastella yhdessä valmiita töitä ja antaa niille palautetta on tekijää kunnioittava ja huomioiva. Se kannattaa ottaa käyttöön ainakin satunnaisesti kuvaamataidon tunneilla. 

Työohjeet Kente -kankaan suunnitteluun: 

-          mahdollisuus valita eri kokoisista papereista yksi

-          leikkaa paperi puoleksi

-          koristele kuvioilla

-          oppilaalla mahdollisuus käyttää halutessaan valmiita kuviomalleja        

-         suunnitelmassa voi käyttää kuviossa ja rivityksessä rytmiä

-         vähintään toinen paperinpuolikas tehdään valmiiksi, mielellään molemmat puolikkaat

-          kuvioitu taitetaan pituussuunnassa puoleksi ja leikataan vaakasuoraan, jätetään ehjät reunat

-          toinen paperinpuolikas leikataan pituussuunnassa suikaleiksi

-          suikaleet pujotellaan kuvioituun paperiin

-          saadaan kudottu taideteos.

Työt laitetaan esille esim. seinälle. Jokainen valitsee yhden työn ja kertoo, mitä hän näkee työssä, mitä mielikuvia/tunteita ym. työ herättää. Palaute on neutraalia ja/tai myönteistä. Palautteen jälkeen työn tekijä antaa työlleen nimen. Samaa työtä ei valita toista kertaa. Näin jokainen työ ja sen tekijä tulee huomatuksi ja saa arvostusta.

Lopuksi työhön liitetään sekä sille annettu nimi että tekijän nimi.


 
LUONTEEN VAHVUUDET

Tutustuimme kurssilla myös luonteenvahvuuksiin. Testasimme omat luonteenvahvuutemme seuraavalla testillä:  https://www.viacharacter.org/ . Parhaimmillaan testi auttaa ymmärtämään omaa toimintaamme ja käyttämään hyväksi omia vahvuuksiamme. Kannattaa kokeilla ja tehdä useampaankin kertaan!


PIENI ESITTELY ALICANTESTA

Smart Teachers Play More -kurssinjärjestäjä järjestää Erasmus+ -kursseja Reykjavikissa Islannissa, Espanjan Alicantessa ja vuonna 2025 myös Suomessa!

Valitsimme sopivasti syyslomaviikolla olevan kurssin Alicantessa ja pääsimme tutustumaan meille uuteen kaupunkiin. Tässä pieni esittely Välimeren rannalla olevasta Alicantesta. Lähteenä käytimme pääasiassa https://www.pienimatkaopas.com/alicante/  sekä Wikipediaa.

                


Alicante
 on Espanjan samannimisen maakunnan pääkaupunki Valencian itsehallintoalueella. Kaupunki sijaitsee Espanjan itärannikolla Costa Blancan eli "Valkoisen rannikon" alueella. Kaupungin keskustaa koristaa upea hiekkaranta, joka on pituudeltaan noin kilometrin mittainen. Alicante on tärkeä satamakaupunki ja kaupunkia palvelee kansainvälinen Alicante-Elchen lentoasema.

                        



Vuonna 2021 kaupungin asukasluku oli 337 304, mutta metropolialueella Alicante–Elche asuu noin 725 000 ihmistä. Alicante on yksi Espanjan nopeimmin kasvavista kaupungeista. Sen talous perustuu turismiin, viinin tuotantoon, palveluihin ja hallintoon. Vientituotteita ovat viini, oliiviöljy, vihannekset ja hedelmät. Alueella on lisäksi kevyttä teollisuutta: elintarvike-, nahka-, jalkine-, tekstiili- ja keramiikkateollisuutta.

Valencian itsehallintoalue, jolla Alicantekin sijaitsee, kuuluu yhdessä Murcian kanssa Espanjan Levanteen eli itään. Alueen historiaan kuuluvat vuosisatoja kestäneet maurien ja espanjalaisten väliset taistelut, joita juhlistetaan edelleen monissa paikallisissa festivaaleissa.

                               


Kaupunkiin saapuessa huomio kiinnittyy korkealla, 166 metrissä Alicanten yläpuolella, olevaan linnoitukseen, Castillo de Santa Bàrbaraan, joka hallitsee kaupungin siluettia Benacantil-vuorelta. Vaikka Alicanteen ei varsinaisesti tulla nähtävyyksien perässä, sieltä löytyy mm. seuraavat näkemisen arvoiset paikat:



  • La Explanada de España, palmujen reunustama mosaiikkikatu rannalla
  • arkeologinen museo MARQ, interaktiivinen uusinta teknologiaa
  • vanhakaupunki (El Barrio), yöelämän ja baarien keskittymä
  • kaupungintalo (Ayuntamiento), hienoin barokkirakennus
  • Barrio de Santa Cruz, vanhin kaupunginosa
  • Neitsyt Marian basilika, vanhin kirkko
  • Pyhän Nikolaoksen katedraali, 1600-luvulta
  • Lucentum, roomalainen kaupunki
  • kuvataidemuseo MUBAG, 1700-luvun palatsissa
  • Santa Fazin luostari, pyhiinvaelluskohde 8 km keskustasta
  • Mercado Central, jugendtyylinen kauppahalli
  • Playa de San Juan, hiekkaranta kaupungin ulkopuolella

Alicanten vetovoima perustuu alueella vallitsevaan välimerenilmastoon sekä hienoihin hiekkarantoihin. Alicantesta noin neljäkymmentä kilometriä pohjoiseen sijaitsee tunnettu lomapaikka Benidorm.

Vuorokauden ylin keskimääräinen lämpötila vaihtelee vuoden mittaan 17–31 °C:n välillä ja keskimääräinen alin lämpötila 6–21 °C:n välillä. Lämpimintä on elokuussa ja viileintä tammikuussa. Kuivinta on kesäkuusta elokuuhun, jolloin keskimääräinen kuukausittainen sademäärä on alle 20 millimetriä. Sateisinta on syyskuussa, jolloin sataa noin 60 millimetriä. Vuosittainen sademäärä on noin 310 millimetriä.

Syyslomaviikolla 43  saimme nauttia kesäisen lämpimästä säästä, sadekuuro yllätti yhtenä päivänä. Seuraavalla viikolla itärannikkoa koettelikin sitten rankkasateet, jotka aiheuttivat suurta vahinkoa vesimassan valuessa sisämaasta kohti rannikkoa. 

Blogissa käyttämämme kuvat ovat Smart Teachers Play More -kurssin materiaalista sekä osallistujien itsensä ottamia. 





 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Löydät kurssikokemukset sivupalkista

 Kaikista liikkuvuuksistamme tehdään tähän blogiin oma sivu. Löydät nämä oikealta sivupalkista. Tällä hetkellä voit lukea kesän 2023 ja 2024...